fredag 4. mars 2016

Fordypningsoppgave

9shots
Uke 5 til uke 8. I disse ukene har vi hatt et foto prosjekt. Det gikk ut på at først og fremst måtte vi velge en fotograf som vi ville fordype oss i. Jeg valgte da fotografen 9SHOTS. Det står ingen ting om han egentlig, men han er en hobbyfotograf som tar bilder av egentlig masse hverdagslige situasjoner, mest i by bildet og slike ting. Han tar noen bilder med mennesket i fokus, men det er mest noen av de eldre bildene han har tatt, etterhvert har han begynt å ta bilder kun av byen han tar bilder i.

Bilde analyse
Bildet er tatt av fotografen 9 SHOTS. Det står ikke noe om hvem han er eller hvor han kommer fra. Bilde har heller ikke en tittel.

11-13 (3)

Bildet er tatt av hobbyfotografen 9SHOTS og blitt publisert på hjemmesiden hans "http://9shots.blogspot.no/". Det er et fotografi. I bilde så ser man en gammel dame som sitter på en benk. I bakgrunnen ser man mange trær, benker, mennesker, lyktestolper og gress. Mens i Forgrunnen er det den gamle damen som sitter på benken som er hovedfokus. 
Damen er veldig sentral i bilde, det er hun som er blikkfanget fordi du ser henne så tydelig og hun skiller seg litt ut, så øyne faller på henne med en gang. Hun er gammel og det ser ut som hun har på seg et skjørt eller kjole under kåpen sin. Hun holder på en hvit pose og har en sekk på ryggen. Hun sitter ganske langt ute på benken, så det kan tenkes at hun akkurat har satt seg, eller at hun er på vei til å gå videre.

Det ser ut som hun er kanskje rundt 80 år gammel og ansiktsuttrykket hennes sier meg at hun ser ganske sliten ut, men samtidig ser hun ut som hun er ganske sprek for alderen sin siden hun er ute i parken, og at hun går og bærer på en sekk og en pose.
Bildet er tatt på siden av veien mellom gresset og asfalten, slik at fotografen har fått damen nesten i midten av bilde. Hun er ikke helt i midten av bilde og det gjør slik at bilde blir mer spennende. Det er mye linjer i bildet. Det er mange gjærer, trær og bakken skaper linjespill i bildet. Fotografen har valgt å ta bilde i svart hvitt, og det gjør bilde mye mer alvorlig i en hverdagssituasjon. Det passer bra til den gamle damen som virker sliten og trøtt. Det blir en helt annen følelse av svart hvitt bilde enn om det hadde vært i farger. 

Når jeg ser på dette bildet tenker jeg først på fattigdom, fordi damen på bilde ser litt fattig ut, kanskje det hun bærer på er det eneste hun eier, eller kanskje hun bare har vært ute på en tur. 


Jeg skulle også ut å ta bilder selv med tilknytning til fotografen. Siden 9SHOTS tar helt vanlige bybilder med svart/hvitt filter tenkte jeg å prøve på det samme.




Bildet er tatt med iPhone 6, og redigert i Photoshop.
f-stopp: f/2.2
Eksponeringstid: 1/33sek
ISO: 160


Bildet er tatt med iPhone 6, og redigert i Photoshop.
f-stopp: f/2.2
Eksponeringstid: 1/33sek
ISO: 200

Bildet er tatt med iPhone 6, og redigert i Photoshop.
f-stopp: f/2.2
Eksponeringstid: 1/50sek
ISO: 32

Bildet er tatt med iPhone 6, og redigert i Photoshop.
f-stopp: f/2.2
Eksponeringstid: 1/33sek
ISO: 40


Bildet er tatt med iPhone 6, og redigert i Photoshop.
f-stopp: f/2.2
Eksponeringstid: 1/33sek
ISO: 32

Kontrastene i bildene mine er det at alle bildene er tatt i svart/hvitt filter. Jeg har mange forskjellige kontraster til hvert bilde, i noen av bildene er det nye ting blandet med gamle. Alle bildene har en viss dybde i seg, blant annet med det at alle er i svart hvit og det gjør det at det blir mer dybde og for eksempel med bilde nr to der jeg får en "ramme" rundt bildet. Bildene har forskjellige blikkfang og det har mye med svart/hvitt filteret og gjøre, man kan se at der det er mye lysere er blikkfanget.
Hva gjør bildene jeg har tatt interessante? Det har mye med svart/hvitt filteret og gjøre. Jeg har tatt bilde av vanlige dagligdagse situasjoner og satt på svart/hvitt filter for å få en mer "alvorlig" forståelse av dem.


Egenvurdering av oppgaven, hva har jeg lært i forhold til målene jeg satt meg?
Disse ukene har jeg lært masse, blant annet at man kan ta helt vanlige bilder av noe man kommer over og kun sette på et svart/hvitt filter så får det en helt annen følelse av bildet. Jeg har lært masse om fotografering i byen og få en annen forståelse av et egentlig ganske "simpelt" bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar